Nästa Smakbox

Skickas 4-20 december

Smakbox logo
Ett barn i gul t-shirt med loggan 'Pep! Sverige' klättrar på en klättervägg vid ett utomhusevenemang. Klätterväggen har färgglada grepp, och i bakgrunden finns en stor skylt som gör reklam för Wasa Sandwich Pesto.
ARTIKEL

En peppig nyhet för en hälsosam framtid!

Wasa är ny partner till Generation Pep och lanserar Wasa Sandwich Pesto – en hälsosam produkt utvecklad tillsammans med barn och unga för att främja bättre matvanor och mer rörelse.

Wasa är stolt initiativpartner till Generation Pep, en icke vinstdrivande organisation som arbetar för att alla barn och unga ska äta hälsosamt och få en aktiv livsstil. Ett viktigt jobb som Wasa värderar högt då det ligger i linje med företagets värderingar och fokus kring hållbarhet och välmående.

En smak framtagen av barn – Wasa Sandwich Pesto

Ett resultat av samarbetet är nya Wasa Sandwich Pesto som lanseras förra hösten. Den utvecklades under en workshop tillsammans med en smakpanel från Generation Pep.

De unga deltagarna fick smaka olika varianter av knäckebröd och fyllningar, dela sina åsikter och smakpreferenser och slutligen rösta om vilken smakkombination de tyckte bäst om.

Utmaningar i barns matvanor och rörelse

– Allt för många barn och unga i Sverige rör sig för lite och äter för dåligt. Den senaste Pep-rapporten 2023 visar faktiskt att så få som 3% följer rekommendationen kring fysisk aktivitet och äter enligt kostråden, säger Carolina Klüft, verksamhetschef på Generation Pep.

– Att det finns produkter med fullkorn och fiber som barn gillar smaken på är därför superviktigt. Det känns därför både fint och roligt att unga fick vara med i utvecklingen av nya Sandwich Pesto. Att barns perspektiv får plats i frågor som berör barn är otroligt centralt.

Långsiktigt partnerskap för bättre hälsa

– Wasas långsiktiga partnerskap med Generation Pep känns lika viktigt som naturligt – och vi är stolta över att tillsammans arbeta för att förbättra barn och ungdomars hälsa genom att sprida budskapet om vikten av rörelse och att äta hälsosam mat, säger Johan Holgersson, Marknadschef på Wasa.

Förutom utvecklingen av nya produkter med fokus på barn och unga stöttar Wasa Generation Pep med bland annat mellanmål till olika event och läger samt arbetar aktivt för att Wasa Sandwich och knäckebröd ska finnas tillgängligt där många ungdomar rör sig, såsom i skolmatsalen, skolkiosker och sportanläggningar.

Publicerad: 2024-10-30